USA og Iran indgår aftale. Mens Trump jubler, er snart sagt alle andre i tvivl om holdbarheden
NYHED // POV OVERBLIK – Sent i går aftens kunne Pakistans premierminister som den første meddele, at USA og Iran har indgået en aftale om fred. Kort efter klokken 23 dansk tid skrev Shehbaz Sharif, som har spillet en central rolle i forhandlingerne, på X, at aftalen betyder, at alle kamphandlinger bliver indstillet med øjeblikkelig virkning. >br>
Sharif understreger, at det også gælder kampene i Libanon, hvilket umiddelbart kunne tyde på, at den amerikanske præsident Donald Trump har styr på Israels premierminister Benyamin Netanyahu.
Sent i går aftes talte præsident Trump med New York Times i en halv times tid, hvor han sagde, at aftalen betyder, at Hormuz-strædet vil være åbent og “permanent afgiftsfrit”. Med det menes, at skibe kan sejle igennem kvit og frit. Iran har tidligere insisteret på, at det fremover vil koste penge, men indtil videre har iranerne ikke kommenteret aftalens nærmere vilkår.