
NYHED // POV OVERBLIK – USA og Iran har igen beskudt hinanden, men forhandlingerne om en mere permanent våbenhvile er dog fortsat i gang. Begge sider fastholder, at de ønsker en aftale, men de seneste dages kamphandlinger understreger, hvor skrøbelig den nuværende våbenhvile er, skriver blandt andre Reuters.
Den amerikanske militærkommando, U.S. Central Command, skriver i dag på X, at amerikanske styrker i weekenden angreb iranske luftforsvarssystemer, radar- og dronekontrolanlæg nær byen Goruk på Irans sydkyst samt på øen Qeshm i Hormuzstrædet. CENTCOM understreger, at der var tale om selvforsvar, fordi Iran havde skudt en amerikansk MQ-1 Predator-drone ned, skriver AP.
Iran reagerede hurtigt. Revolutionsgarden (IRGC) oplyste, at den havde gennemført et gengældelsesangreb mod en amerikansk luftbase, som ifølge Iran blev anvendt i forbindelse med de amerikanske operationer.
Samtidig meddelte Kuwait, at landets luftforsvar i nat skød indkommende missiler og droner ned. Iran har på det seneste også angrebet en amerikansk militærbase i Kuwait. BBC skriver, at de kuwaitiske myndigheder dog ikke har præciseret missilernes oprindelse.
Fra iransk side blev de militære hændelser ledsaget af en markant politisk besked om de igangværende forhandlinger. Formanden for det iranske parlament, Mohammad Bagher Ghalibaf, sagde søndag, at iranske forhandlere ikke har tillid til amerikanske løfter:
”Vores kriterium er de håndgribelige resultater, vi opnår. Først når vi er sikre på, at det iranske folks rettigheder er sikret, vil vi godkende en aftale”, sagde han ifølge det statslige nyhedsbureau IRNA.
Udtalelsen afspejler den generelle iranske skepsis. Ifølge Ghalibaf skal diplomatiske forhandlinger omsætte Irans militære resultater til politiske og juridiske gevinster. Han understregede samtidig, at praktiske resultater – og ikke udenlandske løfter – vil være afgørende for Teherans beslutninger ved forhandlingsbordet, skriver IRNA.
De seneste sammenstød kommer på et tidspunkt, hvor forhandlingerne om en mere varig aftale synes at være gået i stå. Amerikanske medier skriver, at præsident Donald Trump vil have udkastet til en ny våbenhvileaftale ændret.
Ifølge BBC er der blandt andet 60-dages forlængelse af våbenhvilen, genåbning af Hormuzstrædet og en ramme for nye forhandlinger om Irans atomprogram med i den nuværende tekst. Men det er ikke kun Trump, som er utilfreds. Iran har heller ikke accepteret vilkårene.
Den nuværende våbenhvile trådte i kraft den 8. april, men USA og Iran har ved flere lejligheder udvekslet begrænsede angreb. De seneste hændelser er de kendte militære konfrontationer mellem parterne nu for tredje gang inden for en uge og illustrerer den grundlæggende mistillid, der fortsat præger relationen mellem Washington og Teheran, skriver Reuters.
Præsident Trump forsøgte mandag at berolige offentligheden. I et opslag på Truth Social skrev han, at Iran ”virkelig ønsker en aftale”, og opfordrede kritikere til at ”læne sig tilbage og slappe af”, fordi situationen ifølge ham vil ende godt: “It always does!”

Samtidig er Trump under pres for at få genåbnet Hormuzstrædet og få styr på energipriserne inden kongresvalget i november, skriver AP. Konflikten har medført betydelige konsekvenser for verdensøkonomien, og stop for skibstrafik gennem strædet har medført mangel på olie og har igen i dag presset energipriserne op.
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.
![]()








og