SORT KAMPSANG // POV PÅ SPIDSEN – Kommunismen er svagere end nogensinde, men fjendebilledet lever videre. Højrefløjen bekæmper et spøgelse fra fortiden, som var den kolde krig vendt tilbage. Jesper Grunwald skriver højrefløjens nye slagsang.
I POV på spidsen sætter en håndfuld analytiske og polemiske, rationelle og impulsive skribenter tidens emner til debat.
Engels, Marx og marxistiske følgere var ikke i tvivl, da de annoncerede historien som en klassekamp mellem de undertrykte og besidderne. Opgøret og verdensrevolutionen var på vej – og socialismen ville sejre, så arbejderne kunne tage ejerskab til de værdier, de selv havde skabt.
Hvad der derefter fulgte i den moderne verden, er historien om et politisk Utopia, der er kollapset. Enten fordi proletariatets diktaturer degenererede til voldsregimer. Eller fordi revolutionen i virkeligheden fik et mildere udtryk, som vi kender det i vores egen verden, hvor kapitalismen lever i bedste velgående, men demokratiet sikrer, at de, der har pengene, ikke bestemmer alt.
Kina er i princippet et kommuniststyret etpartisystem – men i realiteten et samfund med stærke kapitalistiske mekanismer. Man kan godt leve i folkerepublikken og være milliardær.
Den kommunistiske østblok i Europa kollapsede, da Sovjet lukkede ned. Og selvsamme kommunistiske paradis er med den spionuddannede mønsterkommunist Putin som rollemodel konverteret fra arbejdernes egen stat til et højreorienteret, nationalkonservativt rige på imperialistisk krigsfod i Ukraine.
Men når man følger de højreborgerlige spor og kommentarer på de sociale medier og de højreorienterede politikere, der har gjort selvsamme medier til deres rolle- og dialogmodel i den politiske debat, er den kolde krig mod kommunismen glohed.
Alex Vanopslagh og Ole Birk Olesen, der i deres partinavn skulle repræsentere liberalismen – frisindet, højskoledanmark – er langt inde i ægte socialistforskrækkelse, der fx beskrev kommunevalget i København som ouverturen til en kommunistisk magtovertagelse.
Og da vi så fik den nye regering, hvor Enhedslisten ikke er med, og hvor folkesocialisterne vil blive holdt i så kort snor i den økonomiske politik, at de reelt er mindre ”farlige” i en regering end i en opposition mod en historisk impotent højrefløj, væltede de højreborgerlige standup-politikere frem på de sociale medier fulgt af deres falanks af følgere, som advarer mod socialisme, kommunisme – og ”de røde” generelt.
Jeg mindes den gamle KU-kampsang, ”Det var et herligt KU møde” fra 30’erne, da den konservative ungdom marcherede med støvler og skrårem, så nazisterne ikke skulle stå alene i kampen mod verdenskommunismen.
” … Vi ses i grønne uniformer,
stik imod de rødes normer,
en socialist er sød, ja han er sød,
men allerførst når han er død … ”
Men ærligt talt.
Kommunismen som politisk omkvæd
Den tekst er for gammel og slidt i dag. Og der er jo netop nu en renæssance for den våde drøm om højreorienteret kunst. Så der må være plads til en mere folkelig tone end den overtænkte, uforståelige knækprosa, som de unge højrefløjspoeter præsterer for at give højredrejningen et intellektuelt alibi.
Den gamle sangskriver her har et forslag:
Der er kommunister alle vegne
Og de rager til sig hver en ”klejne”
Kommer ofte på ”socialen”, fedt for andre folks moneter
Det’ den røde nasserøvs speciale
Gøgen ruget ud af nattergale
Skabt af Københavns elite, og af socialist-profeter.
Vi kræver at det stopper nu
og at Enhedslisten flopper nu.
Budskabet er let!
FUCK DET RØDE KABINET
Der er grøde – nærmest afgrøde i den folkelige højredrejning. Og ligesom LS-bevægelsen (Landbrugernes Sammenslutning) i 30’erne er danske bønder i dag med på at surfe på den nye højrebølge.
LS-bevægelsen knækkede halsen på et direkte samarbejde med nazisterne under krigen. Men under corona-epidemien og den efterfølgende minksag vendte naziretorikken tilbage – i en moderniseret udgave. Vrede bønder demonstrerede i Agerskov og bar skilte, der præsenterede Mette Frederiksen i nazi-uniform. En af plakaterne bar teksten: ”Løgner. Lystmorder. Det står jeg for!”
Følger man de højreorienterede corona-fornægtere og minkavlernes partisaner på SoMe, er nazi-narrativet vendt på hovedet. Nazismen er ikke stueren, men fjenden er den samme. Nutidens røde sataner er alt fra vegetarer over klimaaktivister til naturfredningsfolk og folk, der frabeder sig plantegift i drikkevandet. For de højreorienterede gårdejere og deres hird udgør de røde ét stort kommunistisk komplot mod den frie bonde.
Og veganer-svinet er det rød’ste
Grisebasse-bonden er den sød’ste,
Det er slut med is på søen, nu’ det tid til RULLEskøjter
Højrefløjen klarer klima-prøven
Det’ de røde, der er helt på røven
Se, jeg skaber evig sommer, tænker bonden, mens han sprøjter.
Vi råber vores hyldest ud,
Imens han spreder gyllen ud.
Budskabet er let!
FUCK DET RØDE KABINET.
Men det største paradoks i den iscenesatte krig mod kommunismen er, at højrefløjen, der har nationalstaten som en ideologisk helligdom i højere og højere grad bliver en international bevægelse. Messerschmidt dyrkede Trump og Ungarns Orbán, indtil folkestemningen tvang ham til at styre kærligheden til sine to forbilleder.
LA’s højreorienterede liberalist i Europa-Parlamentet, Henrik Dahl, bruger langt det meste af sin tid på at advare mod truslen om befolkningsudskiftning i Europa, mod islam og dens udøvere – og mod den venstrefløj, der i hans øjne er skyld i hele miseren. Det samler han i begrebet islamo-gauchisme, som betegner venstrefløjens forening med fundamentalistisk islam.
Og lige inden du læser disse ord, er Alex Vanopslagh paneldeltager ved et stort, internationalt arrangement i London, der samler højreorienterede profiler fra Europa og USA.
Jo, Marx og Engels åbenbarede godt nok det kommunistiske spøgelse, der gik gennem Europa med deres manifest i 1848. Og de sluttede manifestet med de noget svulstige slagord: ”Proletarer i alle lande, forén jer.”
Men tiderne er skiftet.
Nu er det de højreorienterede, der står sammen på tværs af landegrænser.
”GLOBAL-DROITISTER” i alle lande, forén jer!
Der bli’r aldrig mer’ en rød oktober
Nu’ det forår for islamofober
Lad os rejse i Europa vække folket af en dvale
Slut med Hassan – nu’ det tid til Søren,
Nye tider, når vi smækker døren
– Ikk’ den røde men den sorte, nye internationale.
For Vladimir er freden selv
Og Donald dyrker vreden selv
Budskabet er let
FUCK DET RØDE KABINET
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.