
VELFÆRD // KOMMENTAR – “For de fleste mennesker vil tid med familie og venner og tid til at opleve verden omkring dem sammen med andre være noget af det, der giver livet værdi. At grine, kramme, danse, snakke dybt og blive inspireret. Hvad de helt sikkert ikke vil sige, er en ny sofa, carport eller overarbejde. Derfor bør vi tage et opgør med ordet rigdom,” skriver Marie Plum, der er aktuel med debatbogen “Inden vi drukner”.
Dette indlæg er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.
Undskyld. Jeg ved godt, at du for længst har lagt valgkampen bag dig som et dårligt minde om en utrolig pågående type, du engang mødte i byen. Han blev ved med at prale af, hvor god han var ved dyr. Men jeg bliver simpelthen nødt til at bringe den op til overfladen.
For der var en sætning, som fik lov til at gå igen og igen under hele valgkampen uden nogensinde at blive anfægtet: Vi skal gøre Danmark rigere. Dette løfte blev i særdeleshed fremført af Venstres formand Troels Lund Poulsen, men både højrefløjen og venstrefløjen nikkede anerkendende, hver gang det blev sagt. Vi skal gøre Danmark rigere. Selvfølgelig skal vi det.
Flere penge til flere ting har ingen dage beriget noget menneskes liv. Faktisk viser undersøgelser, at flere penge kan gøre det modsatte
Hver eneste gang sad jeg tilbage med følelsen af at være vidne til en form for dystopisk undergangsdrama, hvor alle snakkede videre om øget produktivitet og konkurrenceevne, alt imens jorden stod i flammer under dem. Så inden vi står helt forkullede tilbage, vil jeg gerne tale lidt om det, politikerne var så enige om at øge: Rigdommen.
Hvis du spørger et hvilket som helst menneske, hvad der for dem definerer et rigt liv, er der stor sandsynlighed for, de vil fremhæve to ting: Relationer og oplevelser. For de fleste mennesker vil tid med familie og venner og tid til at opleve verden omkring dem sammen med andre være noget af det, der giver livet værdi. At grine, kramme, danse, snakke dybt og blive inspireret. Hvad de helt sikkert ikke vil sige er en ny sofa, carport eller overarbejde.
Pengene stjæler vores tid
Selvfølgelig er penge nødvendige for at kunne betale for en bolig, mad, transport og den slags, der giver tryghed. Men flere penge til flere ting har aldrig beriget noget menneskes liv. Faktisk viser undersøgelser, at flere penge kan gøre det modsatte. For pengene kræver som oftest en større arbejdsindsats og resulterer i et højere forbrug, der i sig selv er tidskrævende. Det stjæler tid fra alt det, der i realiteten gør os rige.
Af den grund burde vi stoppe op, hver eneste gang nogen snakker om rigdom, og spørge: Hvad mener du helt præcist med rigdom? For er det kun penge, der gør os rige? Er det pengene, der er årsagen til, at vi i Danmark er lykkelige sammenlignet med andre lande, eller er det vores høje niveau af velfærd og lighed? Vores prioritering af hinanden frem for os selv.
Dog er både graden af lykke, velfærd og lighed på en nedadgående kurve (kunne der mon være en sammenhæng?), og det leder mig videre til næste problematik ved den ukritiske jagt på økonomisk rigdom.
For der er også en anden og meget påtrængende samtale, vi ikke længere kan udskyde. Hvis det er penge, politikerne hentyder til, når de taler om rigdom, er det så overhovedet en god idé at stræbe efter at øge økonomien? Fører det noget godt med sig? Lige nu har vi bare godtaget det som noget helt og aldeles positivt. Penge er gode. Flere penge er bedre. Men lad os lige se nærmere på det postulat.
Større rigdom giver ikke mere velfærd
Et argument for at øge rigdommen er, at det kan forbedre velfærden. Men taget i betragtning af, at vi netop har gjort Danmark økonomisk rigere og rigere de sidste 30-40 år uden at få bedre eller mere velfærd ud af det, er der tydeligvis ikke en proportionel sammenhæng mellem disse størrelser. Mere økonomisk rigdom betyder ikke øget velfærd, medmindre man bevidst prioriterer det, og her har vi længe prioriteret noget andet.
Nemlig at give skattelettelser til dem, der i forvejen har mest, og samtidig få resten af befolkningen til at løbe hurtigere for hver tjent krone. Det retvisende ville derfor være at sige, at nogen er blevet rigere. Ikke Danmark som helhed. Og jeg tænker, at det er cirka de samme nogen, som Troels Lund Poulsen tænker skal blive rigere fremover, når han snakker om et rigere samfund.
Så hvis det ikke er for bedre velfærd, hvad er så værdien i at blive økonomisk rigere?
Vi står i dag i op til flere kriser. Uhyggeligt mange mennesker mistrives, uligheden, og dermed også polariseringen, vokser, verden er geopolitisk ustabil, klimaforandringerne buldrer derudad og vi har allerede overtrådt tre ud af ni planetære grænser. Sagt på en anden måde. Vi mennesker, naturen og klimaet bliver presset forbi bristepunktet til fordel for et fåtal, som profiterer på udnyttelsen. Den øgede vækst har haft den konsekvens, at vi snart er løbet tør for både menneskelige og naturlige ressourcer, og samtidig er væksten ikke blevet brugt til at hive dem op, der har mindst, men er derimod koncentreret omkring toppen.

Danmark er et af de lande, hvor flest mennesker går ned med stress og angst. Hvor børn bruger længst tid i daginstitutioner og foran skærmen. Hvor vi flyver mest, forbruger mest på Black Friday og forurener mest per indbygger. Hvor vi drikker mest alkohol, spiser mest kød og bruger mest medicin.
Er det det, vi ønsker mere af? Flere, der føler sig pressede? Flere grænser overtrådt? Mere til de få på bekostning af de mange? Er det et rigt samfund? Jeg tænker: nej.
Det vækstparadigme, vi stadig opererer ud fra, og som afgør, hvordan vi prioriterer ressourcerne i vores samfund, står på skuldrene af en historisk udvikling. Efter 1945 var der nemlig et reelt behov for vækst. At få produktionsniveauet op ved at få flere i arbejde, som til gengæld kunne forbruge mere. Det skabte fremgang og øget velstand i en tid, der var præget af fattigdom og recession efter to verdenskrige.
I Danmark var vi smarte. Nogle af de penge, der kom ind som resultat af den øgede arbejdsindsats, blev kanaliseret tilbage i samfundet i form af velfærd. Uddannelse, hospitaler og sikkerhed. Ikke som en gave til folket, men fordi et trygt og lige samfund skaber tilfredse og produktive borgere. Velfærd er slet og ret en god forretning.
Fremtiden ser mørkere ud
Men et eller andet sted i 80’erne flød en ny ideologisk bølge ind over Danmark vestfra: Neoliberalismen. Og med den begyndte en politisk deregulering og privatisering af Danmark til glæde for dem, der fik mere frihed til at kontrollere markeder og alle de mennesker og ressourcer, der indgik i markedernes kredsløb. Og efter årtier med besparelser, effektiviseringer og reformer, der har gjort de fattigste og naturen fattigere, står vi nu, hvor vi gør i dag.
Hvor man for første gang i 80 år kan sige, at fremtiden ikke ser lysere ud end fortiden, fordi vi har ladet økonomisk vækst styre vores samfund, som har den iboende irrationalitet, at den skruppelløst fortsætter uden endemål. Selvom både vi mennesker og jorden, vi bor på, har grænser, har vi sluppet en magtfuld idé løs, der er afhængig af grænseløshed.
Vi er nået det punkt, hvor øget produktivitet og økonomisk fremgang kun kan presse os mennesker og naturen yderligere
Og når politikerne alligevel bliver ved med at snakke om, at vi skal blive økonomisk rigere, er det et tegn på, at de krampagtigt holder fast på ideen, fordi de endnu ikke har erkendt, hvor destruktiv den er blevet. Også selvom det efterhånden er klart for enhver, at vi er nået det punkt, hvor øget produktivitet og økonomisk fremgang kun kan presse os mennesker og naturen yderligere og dermed skade lykken og den tid, vi har. Alt det, der gør os rige.
Derfor bør vi tage et opgør med ordet rigdom. For ja, lad os endelig kæmpe for alt det, der gør os rige som mennesker. Men lad os for én gangs skyld sige farvel til det, som ikke længere vil os noget godt, og som gør os fattigere og fremtidsløse. Et økonomisk rigere Danmark.
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.
![]()








og