NYHED // OVERBLIK – Tusindvis af søfolk, som i månedsvis har været fanget i og omkring Hormuz-strædet under konflikten mellem USA og Iran, skal nu evakueres. FNs søfartsorganisation IMO oplyser, at omkring 11.000 sømænd er strandet i området og skal bringes i sikkerhed efter den foreløbige fredsaftale mellem Washington og Teheran.
Evakueringen begynder samtidig med, at den politiske modstand mod krigen vokser i USA, og mens der fortsat hersker usikkerhed om, hvorvidt den foreløbige aftale mellem Washington og Teheran kan holde. Donald Trump har lidt et nederlag i Senatet, og en ny Reuters/Ipsos-måling viser, at et flertal af amerikanerne ikke mener, at krigen mod Iran var umagen værd. Dermed risikerer konflikten at udvikle sig til et politisk problem for præsidenten, selv om kampene er stoppet.
Ifølge IMO har mange af søfolkene været fanget om bord på tankskibe og fragtskibe i flere måneder uden mulighed for at blive udskiftet eller vende hjem. Flere rederier indstillede under konflikten normale besætningsskift af sikkerhedshensyn, mens andre skibe blev liggende i området på grund af risikoen for angreb.
“Efter måneder med lidelser og usikkerhed for tusindvis af uskyldige søfolk hilser jeg fredsaftalen mellem USA og Iran velkommen”, siger IMO’s generalsekretær Arsenio Dominguez. Han oplyser, at organisationen samarbejder med Iran, Oman, USA og internationale rederier om at få de strandede søfolk ud af området.
Hormuz-strædet er en af verdens vigtigste ruter for den globale skibstrafik. Omkring en femtedel af verdens olieeksport passerer normalt gennem den smalle passage mellem Iran og Oman. Under konflikten blev flere handelsskibe beskadiget, og mindst 14 søfolk mistede livet, ifølge IMO. Selv om skibstrafikken igen er begyndt at bevæge sig gennem strædet, er situationen langt fra normal. Ifølge maritime myndigheder venter mere end 200 tankskibe fortsat på at passere området. Trafikken er steget siden fredsaftalen, men ligger stadig under niveauet før krigen.
Mens rederier og søfolk forsøger at vende tilbage til en mere normal hverdag, er det politiske efterspil begyndt i USA. Senatet vedtog tirsdag med stemmerne 50 mod 48 en resolution, der kræver, at de amerikanske militæroperationer mod Iran afsluttes. Fire republikanske senatorer stemte sammen med demokraterne. Afstemningen ændrer ikke umiddelbart USA’s militære dispositioner, men den er et tydeligt signal om voksende skepsis over for konflikten, også blandt Trumps egne partifæller. Præsidenten afviste efterfølgende resolutionen som “dårligt timet og meningsløs”.
Skepsissen afspejles også i vælgerbefolkningen. En ny Reuters/Ipsos-måling viser, at kun 24 procent af amerikanerne mener, at krigen mod Iran var omkostningerne værd. Halvdelen af de adspurgte mener det modsatte. Samtidig vurderer kun 23 procent, at USA står stærkere over for Iran efter konflikten, mens næsten to tredjedele tvivler på, at den nuværende aftale vil føre til en varig fred.
Samtidig fortsætter de diplomatiske forhandlinger mellem USA og Iran. Parterne blev mandag enige om en køreplan, der efter planen skal føre til en endelig aftale inden for 60 dage. Men allerede få dage efter underskrivelsen er der opstået uenighed om et af de centrale spørgsmål: adgangen til Irans atomanlæg. USA’s vicepræsident JD Vance og præsident Donald Trump siger, at Iran har accepteret internationale inspektioner, mens Teheran afviser, at landet har givet nye tilsagn om adgang til de anlæg, som blev ramt under krigen.
Læs mere IMO, FN, BBC, DW, AP, Reuters
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.