
POLITIK // ANALYSE – SVM-regeringens finanslovsforslag er en sand gaveregn, men bag de populære tiltag gemmer sig et gigantisk hul i økonomien. Når råderummet tørrer ud, venter enten skattestigninger eller velfærdsnedskæringer – og spørgsmålet er, om Mette Frederiksen kan overleve politisk, når regningen kommer, skriver Frank Korsholm.
SVM-regeringen med Mette Frederiksen i spidsen skubber en mulig skattebombe foran sig. Alternativt massive nedskæringer i velfærden.
Regeringens finanslovsudspil var således en sand gaveregn, som mest af alt minder om et ophørsudsalg. Det store spørgsmål er imidlertid, om det kan løfte statsminister Mette Frederiksens popularitet og redde SVM-regeringen. Det er yderst tvivlsomt.
En økonomisk nedtur vil derfor sætte statskassen under et hårdt pres, og overvismandens bekymringer bør tages alvorligt
Prisen for sidste uges gaver skal lægges oven i den lange række af ubetalte regninger, som regeringen har efterladt siden fødslen for snart tre år siden, og som er finansieret over det såkaldte råderum.
Problemet er blot, at SVM-regeringen lige nu har aftalt udgifter for over 300 mia. kr., mens råderummet kun kan finansiere 100 mia. kr. – hvis alt vel at mærke går vel.
Den økonomiske overvismand Carl-Johan Dalgaard advarer om det store mismatch mellem aftalte udgifter og mulige indtægter via råderummet. Konjunkturerne kan hurtigt vende, og så har vi balladen, hvor der skal skæres dybt i velfærden, eller skatten skal sættes op. Måske begge dele samtidigt.
Kan SVM-regeringen og Mette Frederiksen fortsætte efter næste valg?
Selv om miraklernes tid endnu ikke er forbi, er Socialdemokratiets og Moderaternes nedtur lige nu så monumental, at SVM-regeringen næppe kan fortsætte efter næste valg. Så enten får vi en klassisk rød eller blå regering igen – eller mere sandsynligt endnu en bred regering hen over midten, men med mindst to partier ekstra, for at den ikke skal få et flertal imod sig.

Det bliver næste år billigere at være dansker, men om de afgiftslettelser, der er aftalt i finansloven, vil kunne mærkes, er dog langtfra sikkert. Afskaffelsen af el-afgiften vil nok kunne mærkes, men de øvrige er blot småtterier. Sikkert er det dog, at gaveregnen bidrager til vælgernes frustration over at have sagt farvel til en fridag, da afskaffelsen af store bededag skete med en forklaring om, at dansk økonomi var stærkt udfordret.
Det er den ikke for nuværende, men kan hurtigt blive det, som overvismanden påpeger. Lige nu er økonomien nemlig stadig i topform. Låget til Finansministeriets skattekiste er blæst fuldstændig op, og som beskrevet i medierne over de seneste dage ud er det føget med ufinansierede milliarder til alt mellem himmel og jord:
14 mia. kr. til at suspendere elafgiften i to år
2,6 mia. kr. til at afskaffe afgiften på kaffe, chokolade og slik
330 mio. kr. til at afskaffe bogmomsen
1,6 mia. kr. til billigere daginstitutioner
10 mia. kr. til Forsvaret
3,2 mia. kr. til straffereform
Derudover er der penge til at reducere arveafgiften, RS-vaccinationer, fertilitetsbehandling, yoga og en lang række andre tiltag.
Råderummet har foreløbig kun kendt en vej. Finansminister Nicolai Wammen har således opskrevet det med 100 mia. kr. siden 2022, og hvis der er noget, som politikere generelt ikke kan stå for, er det at udskrive gratis gaver.
Regeringens appetit på at plukke fra det økonomiske råderum har derfor været stor, men på det seneste er overvismanden stille og roligt begyndt at advare mod brugen af råderummet til at finansiere fremtidige udgifter.
Det økonomiske råderum er nemlig ikke ægte penge. Der er tale om fiktive milliarder, der måske engang havner i statskassen, hvis en række forudsætninger ellers bliver opfyldt. Det er de blot ikke altid. Alle, der beskæftiger sig med økonomi, ved, at det går op og ned. Ellers spørg blot aktionærerne i Ørsted og Novo.
Lige nu er verdensøkonomien usikker. Den amerikanske præsident Trump er uberegnelig og forhøjelserne af toldsatserne ventes at slå igennem på højere forbrugerpriser i USA. Det vil bremse amerikanernes forbrug, hvilket vil sprede sig til den globale økonomi.
Sagt med andre ord: Den danske højkonjunktur og de konstante opskrivninger i råderummet har en udløbsdato.
De økonomiske mekanismer slår aldrig fejl, selv om det altid er svært at forestille sig andet, når musikken spiller, og alle er glade. På et tidspunkt vender det. Gode tider bliver afløst af dårlige med højere priser og renter ledsaget af stigende arbejdsløshed.
Når det sker, kan regeringen – uanset sin farve og sammensætning – godt vinke farvel til de fiktive milliarder, der lige nu ligger i råderummet, og spørgsmålet er så, om de udgiftsposter, der er blevet aftalt på forventet efterbevilling, pludselig skal finansieres med ægte penge. Det vil i givet fald betyde store nedskæringer og/eller skattestigninger.
Det er præcis det, overvismanden advarer om. Råderummet kan vise sig at være en flygtig størrelse.
Lad os kaste et blik på, hvad regeringen foreløbig har brugt råderummet til:
143 mia. kr. til Forsvaret over de næste 10 år
43 mia. kr. til den grønne trepartsaftale
29 mia. kr. til mink-erstatninger
27,6 mia. kr. til tre havmølleparker, som skal stå færdige i 2032/33
30 mia. kr. til Ørsteds redningsplan
10 mia. kr. til skattelettelser
7,5 mia. kr. til flere fængsler og styrke forebyggelsesindsatsen mod kriminelle
6,5 mia. kr. til en sundhedsreform
5 mia. kr. til en gymnasiereform
4,6 mia. kr. til psykiatrien
2,3 mia. kr. til reform af ungdomsuddannelserne
1 mia. kr. til en ældrereform
En økonomisk nedtur vil derfor sætte statskassen under et hårdt pres, og overvismandens bekymringer bør tages alvorligt.
Livet på den grønne gren fortsætter ikke i al evighed, og dansk økonomi kan falde tungt. For de ubetalte regninger kan ingen løbe fra. Heller ikke hvis du hedder Mette Frederiksen, Lars Løkke Rasmussen eller Troels Lund Poulsen.
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.
![]()








og