NYHED // OVERBLIK – Verdenssamfundets indsats mod det alvorlige ebolaudbrud i Centralafrika har udløst en politisk konflikt langt fra smittens epicenter. I Kenya er to mennesker blevet dræbt under protester mod et amerikansk-finansieret karantænecenter for personer, der har været udsat for smitte, mens en domstol midlertidigt har sat projektet på pause.
Samtidig har Trump-administrationen meddelt, at USA vil genoptage samarbejdet med vaccinealliancen Gavi, som sidste år mistede amerikansk støtte. Beslutningen kommer, mens sundhedsmyndigheder i DR Congo og Uganda kæmper for at begrænse et udbrud af den sjældne Bundibugyo-variant af ebola, som der hverken findes godkendt vaccine eller behandling mod.
Vreden i Kenya retter sig mod en plan om at etablere et karantænecenter med 50 senge på Laikipia Air Base nord for Nairobi. Centret skal efter planen modtage amerikanske statsborgere, der har været udsat for smitte i DR Congo eller Uganda.
Mange kenyanere frygter, at landet påtager sig en sundhedsrisiko, som USA ikke selv vil løbe. Mandag demonstrerede flere hundrede mennesker mod planerne i byen Nanyuki. Ifølge arrangørerne blev to personer dræbt under urolighederne. Politiet har endnu ikke bekræftet dødsfaldene. En af demonstranterne sagde til The Guardian: “Vi har ikke noget andet land at flygte til”.
Den kenyanske højesteret har allerede midlertidigt standset projektet og krævet, at regeringen offentliggør aftalerne med USA. Tirsdag forlængede domstolen blokeringen frem til næste retsmøde 23. juni. Kenyas præsident William Ruto afviser kritikken og fastholder, at aftalen er en del af et bredere sundhedssamarbejde med USA. “Vi er en ansvarlig regering. Vi ved, hvad vi gør”, sagde han mandag og opfordrede politikere til ikke at gøre ebola til et politisk spørgsmål.
Ifølge Reuters fastholder amerikanske embedsmænd, at anlægget udelukkende skal bruges til amerikanske borgere. Trump-administrationen har gjort det klart, at den ikke ønsker at modtage ebolapatienter på amerikansk jord. “Vi kan ikke og vil ikke tillade ebolatilfælde at komme ind i USA”, sagde udenrigsminister Marco Rubio i sidste uge.
Samtidig fortsætter kampen mod selve udbruddet. Verdenssundhedsorganisationen WHO oplyste tirsdag, at der nu er registreret 321 bekræftede tilfælde af ebola i DR Congo og 48 bekræftede dødsfald. Seks patienter er blevet raske igen. I Uganda er der registreret 15 bekræftede tilfælde, herunder et dødsfald.
Der kom dog også et lille lyspunkt fra WHO tirsdag. Antallet af mistænkte tilfælde i DR Congo er faldet markant fra 906 til 116, efter at hundredvis af personer er blevet testet og frikendt for smitte. “De er blevet frikendt og har enten andre sygdomme eller har blot feber og intet andet”, sagde WHO-talsmand Christian Lindmeier ifølge Reuters.
Sundhedsmyndighederne har haft særlige udfordringer med at identificere smitten, fordi de første standardtest ikke opfangede Bundibugyo-varianten. Det har forsinket både overvågning og smitteopsporing.
Midt i krisen kom der tirsdag en overraskende melding fra Washington. Efter måneders konflikt med vaccinealliancen Gavi oplyste den amerikanske udenrigsminister Marco Rubio, at USA igen vil engagere sig i samarbejdet.
Trump-administrationen stoppede sidste år den amerikanske støtte til Gavi efter kritik fra sundhedsminister Robert F. Kennedy Jr., som uden dokumentation anklagede organisationen for at tilsidesætte vaccinesikkerheden. USA tilbageholdt samtidig omkring 600 millioner dollar, svarende til godt 4 milliarder kroner, som Kongressen allerede havde bevilget.
Gavi spiller en central rolle i den aktuelle ebolaindsats. Organisationen har afsat omkring 330 millioner kroner til arbejdet i DR Congo og Uganda, herunder midler til akut beredskab og udvikling af vacciner mod Bundibugyo-varianten.
Læs mere Reuters, AP, BBC, The Guardian
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.