På et Nato-topmøde har den danske statsminister sagt, at regeringen er klar til at bruge 3,5 procent af BNP direkte på forsvar og yderligere 1,5 procent på indirekte forsvarsudgifter.
USA’s præsident Trump har længe været utilfreds med de europæiske Nato-medlemmers forsvarsudgifter. Han har krævet, at de skulle op på at bruge fem procent af bruttonationalproduktet på forsvar, og det krav vil Mette Frederiksen nu imødekomme. Hun håber samtidig, at de andre Nato-lande også vil begynde at bruge flere penge på forsvaret.
”Jeg håber, at vi på Nato-topmødet i Haag bliver enige om at øge forbruget på forsvar til 3,5 procent samt 1,5 på modstandsdygtighed”, siger den danske statsminister til flere danske medier.
Den nuværende målsætning for Nato-landene er på to procent af BNP, og en forhøjelse vil blive mødt med modstand ikke mindst fra sydeuropæiske lande, som føler sig mindre truet af Ruslands mulige ekspansionsplaner og krigen i Ukraine.
”Da jeg kom til som statsminister, brugte vi 1,3 procent af bruttonationalproduktet på forsvar. Nu bruger vi mere end tre procent. Men det er ikke nok. Vi skal øge forsvarsudgifterne i de kommende år”, tilføjer Mette Frederiksen.
Læs mere:
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.
![]()

og