
NYHED // OVERBLIK – USA og Iran indledte tirsdag en ny runde indirekte forhandlinger i Genève om det iranske atomprogram. Mødet, der formidles af Oman, finder sted på et tidspunkt, hvor USA har samlet en betydelig militær styrke i Mellemøsten, og hvor Iran samtidig gennemfører flådeøvelser i Hormuzstrædet. USA’s præsident, Donald Trump, siger, at han vil være “indirekte involveret” i drøftelserne og advarer Iran mod konsekvenserne af ikke at indgå en aftale”.
Ifølge Reuters deltager USA’s særlige udsending Steve Witkoff og Trumps svigersøn Jared Kushner i forhandlingerne sammen med Irans udenrigsminister Abbas Araghchi.
Forhandlingerne er en fortsættelse af de indirekte drøftelser, der begyndte i Oman 6. februar. Dengang genoptog parterne kontakten efter måneders stilstand og efter sidste sommers amerikanske bombeangreb på iranske atomanlæg. Siden har der været sonderinger om rammerne for en mulig aftale, men uden konkrete gennembrud.
I udgangspunktet rettede USA’s præsident skarp kritik mod Irans voldsomme nedkæmpelse af landsdækkende protester i starten af året og truede med yderligere pres. Men i takt med at de diplomatiske kontakter er genoptaget, er tyngdepunktet flyttet. Tirsdagens forhandlinger handler ifølge både amerikanske og iranske meldinger først og fremmest om atomprogrammet og de økonomiske sanktioner. Der er derimod intet, der tyder på, at Irans håndtering af protesterne formelt indgår i dagsordenen.
Ombord på Air Force One sagde Donald Trump natten til tirsdag dansk tid, at han vil være “indirekte” involveret i samtalerne. “Jeg tror ikke, de ønsker konsekvenserne af ikke at lave en aftale”, sagde han ifølge Reuters. Han henviste samtidig til sidste års amerikanske bombninger og sagde, at Iran dengang kunne have valgt en aftale frem for militær konfrontation.
Fra iransk side har der været signaler om forhandlingsvilje. Irans viceudenrigsminister Majid Takht-Ravanchi har til AP sagt, at Iran er parat til at overveje kompromiser, hvis USA vil drøfte en ophævelse af sanktionerne, og at “bolden ligger hos USA”.
Mandag mødtes Irans udenrigsminister Abbas Araghchi med chefen for Det Internationale Atomenergiagentur (IAEA), Rafael Grossi, i Genève. Ifølge AP handlede mødet om samarbejde med atomenergiagenturet og de tekniske aspekter forud for de nye forhandlinger. På det sociale medie X skrev Araghchi, at han er i Genève med “reelle idéer til at opnå en retfærdig og rimelig aftale”, men understregede, at “underkastelse for trusler” ikke er på bordet.
Forhandlingerne foregår under markant militært pres. Reuters skriver, at USA forbereder sig på muligheden for uger med militære operationer mod Iran, hvis Trump skulle give ordre til et angreb. Samtidig har BBC dokumenteret, at det amerikanske hangarskib USS Abraham Lincoln befinder sig omkring 700 kilometer fra Irans kyst, ledsaget af flere destroyere og kampfly. Også hangarskibet USS Gerald R. Ford er på vej til regionen. Iran har samtidig indledt en større flådeøvelse i Hormuzstrædet, en af verdens vigtigste transitruter for olie, og har advaret om, at landet vil svare igen, hvis USA angriber.
Læs mere hos Reuters, AP og BBC
POV Overblik
Støt POV’s arbejde som uafhængigt medie og modtag POV Overblik samt dagens udvalgte tophistorier alle hverdage, direkte i din postkasse.
- Et kritisk nyhedsoverblik fra ind- og udland
- Indsigt baseret på selvstændig research
- Dagens tophistorier fra POV International
- I din indbakke alle hverdage kl. 12.00
- Betal med MobilePay
For kun 25 kr. om måneden giver du POV International mulighed for at bringe uafhængig kvalitetsjournalistik.
![]()








og